torsdag 31 januari 2013

Uppdrag Granskning: Tillbaka till moskéerna



I går återvände SVT:s Uppdrag Granskning till moskéerna för att se vad som hänt sedan sedan deras program "Imamernas råd" sändes i maj förra året. Efter det programmet blev det en hel del reaktioner bland bloggarna på länklistan Muslimer som bloggar, som jag samlade i ett inlägg Jag tänkte göra samma sak denna gång, även om jag har på känn att reaktionerna denna gång inte alls blir lika omfattande på bloggarna. Numera twittras det istället. Jag skulle uppskatta om ni hörde av er om jag missar något inlägg som borde vara med. Tackar på förhand.

Först ut blir Fredric Brusi, som såg programmet i Egypten där han befinner sig för studier:

"Det mest problematiska med programmet är vinklingen att frågan handlar om en konflikt mellan 'bokstavstroende' och 'nytänkande' muslimer. Det är en mediahållning som kanske är oundviklig då formatet inte kan hantera komplexa förklaringar, men det är en grovt förenklad bild av verkligheten. Om något så skulle det redaktionella arbetet kunnat göra programmet till ett inlägg i en debatt som visar upp hur mångfasetterad den 'muslimska gruppen' är i Sverige. I stället väljer man alltså att ge bilden av två läger och en kamp om tolkningsföreträde. Kampen om tolkningsföreträde finns där absolut, men den är betydligt mer komplex än ett svart och ett vitt läger." Tankar kring Uppdrag Granskning

"Jag är helt FÖR kvinnors rättigheter i islam. Det jag INTE är för är detta vridande och vändande på Koranen och islam och 'detta gällde för 1400 sedan'-attityden. Det hjälper knappast de kvinnor som tror på Koranen bokstav för bokstav som aktuellt IDAG, som berövats sina rättigheter. Då antar man ju att lösningen på hennes problem är att överge bokstavstolkningen och 'bli nytänkande'. Däri ligger inte lösningen för problemet ligger inte i att man tolkar bokstavligt. Problemet ligger i okunskap och egenhändigt tolkande (som dessa feminister gör fast åt andra hållet) och att man inte ser islam som en helhet. Men precis så har ju UG framställt oss, två läger med de nytänkande på ena sidan och de efterblivna bokstavstrogna på andra, som inte ser något annat än sin egen tolkning. Snacka om att fördumma muslimer medvetet. Det är en ren förolämpning att framställa oss på det viset." Uppdrag Granskning

"En till sak som förbryllar mig är hur otroligt usla på PR i princip samtliga medverkande muslimska samfund är. De envisas med att vid varje tillfälle media kontaktar moskéerna framföra sina synpunkter genom första generationens invandrare, oftast (äldre) gubbar, som bryter på dålig svenska och därför inte känns särskilt trovärdiga när de pratar om att muslimer ska integrera sig och anpassa sig till det svenska samhället. Det finns gott om muslimer idag som både har akademisk utbildning och talar flytande svenska, men trots det vidhåller samfunden detta gubbvälde. Dett gubbvälde som inte förmår sig släppa makten till en yngre generation, till kvinnor och till svenska och/eller faktiskt integrerade, utbildade muslimer, som är erkända som duktiga talare. Det spelar ingen roll hur duktig en imam är på arabiska. Pratar han dålig svenska ger det ett tafatt intryck." Uppdrag Granskning - Repris på gammalt tema

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hallå Svarten.

Lång tid. Kul att vara tillbaka och imponerande att se dig hålla ställningarna i bloggosfären fortfarande.

Svarten sa...

Jag blev så glad när jag tack vare Bananen upptäckte din blogg och är inte ett dugg förvånad över att du lämnade köksgrytorna i Solna och drog till Egypten för studier. Har ofta undrat hur det går med ditt skrivande av poesi.

Unknown sa...

Jag försöker mig på prosa nu. När jag hinner mellan skolarbetet, familjen och hönsen. (Är stolt eko-hönsägare i södra Egypten)

Tanken var att jag ville skriva ett slags programförklaring över den tid (90-talet) i Solna och varför vi blev som vi blev. Fast i skönlitterär form då.

Du är den första som får ett läs-ex, det lovar jag.

Svarten sa...

I. F. Brusi

Åh, det låter oerhört spännande! Jag ser redan fram emot det. Mycket.