onsdag 16 januari 2013

Knivigt Global-inlägg



Det är dyrt att vara sjuk. Karensdag + endast 80 procent av lönen i sjukersättning + läkarbesök + receptbelagd medicin + receptfria värktabletter + tre keramiska köksknivar + Global kockkniv, 20 centimeter (8"). De två sista utgiftsposterna är sånt jag köpt för att trösta mig. Och det här inlägget är till för att övertyga mig själv om att det var en god investering att köpa en kockkniv för 1000-lappen, trots att jag redan har en hel drös med knivar på magnetlisten ovanför arbetsbänken i köket.

En liten presentation som jag lånat av en leverantör:

Tillverkad av Cromova 18 specialstål. Ett unikt, hårt och mycket slitstarkt material för utmärkt skärpa som varar länge. Varje Globalkniv slipas för hand och kommer alltid att slipas för hand. Hos Global i Japan, där knivarna tillverkas, finns för närvarande sju slipare varav två Mästare. Det tar fem till tio år att bli Mästare och bara en Mästare kan godkänna slipningen.

Globalkniven är tillverkad på ett mycket speciellt och unikt sätt: Bladet är gjort av rostfritt krom/molybden/vanadiumstål som är mycket hårt. Skaftet är istället tillverkat av krom/nickelstål som är mera formbart. Krom/nickelstålet uppvisar det allra högsta motstånd mot korrosion men är inte hårt nog för en skarp egg med hög beständighet som krom/molybden/vanadium stålet är. Skaftet fylls med sand för att få rätt balans innan det slutligen svetsas igen.


Besök även Globals knivskola med 15 instruktionsvideor på svenska.


Nästa gång jag är sjuk blir det nog en Global SAI som hade världspremiär 1 oktober förra året.

Inga kommentarer: