söndag 25 november 2012

Frankrike: För och mot samkönade äktenskap


Förra helgen deltog över 100 000 i demonstrationer mot samkönade äktenskap runt om i Franrike. Demonstrationerna var organiserade av olika katolska grupper som protest mot det lagförslag som lagts och beräknas antas i mitten av nästa år. I opinionsundersökningar stöder 60 procent av fransmännen lagförslaget om att tillåta samkönade äktenskap. Ledande representanter för katolska, protestantiska, judiska och muslimska samfund begär mer tid för en allmän diskussion om förslaget.

Källa: French Catholics march against same-sex marriage Reuters


- Efter min första natt med en man insåg jag att jag var bög. Jag förstod att jag undanträngt mina känslor med hjälp av islam, säger fransmannen Mohammed Ludovic Lütfi Zahed till den turkiska tidningen Daily Hürriyet

Med början 30 november planerar Zahed att hålla fredagsböner för homosexuella män och kvinnor i ett buddhistiskt tempel. Kvinnor och män kommer att be tillsammans. De planerar även att viga samkönade par. Zahed berättar att det var under sin pilgrimsfärd till Mecka han insåg att detta var en nödvändighet för homosexuella muslimer.

Inga kommentarer: