tisdag 14 augusti 2012

SVT: Premiär för tv-serien Lilyhammer



Frank Tagliano är en före detta medlem av New York-maffian. Efter att han vittnat mot sin tidigare chef blir Tagliano förflyttad till Lillehammer i Norge via FBI:s vittnesskyddsprogram. Övergången från att ha varit en fruktad och respekterad maffiamedlem till att bli en arbetslös invandrare i Norge är inte lätt - trots mottagarlandets välmenande integrationsprogram.

- Wait a minute. Are you tellin' me I gotta spend half a year learnin' how to be a fuckin' immigrant?

För ett par veckor sedan sökte jag på nätet i förhoppning om att hitta något/några avsnitt av tv-serien Lilyhammer, som jag skrev om strax efter premiären i norska NRK. Tyvärr lyckades jag inte hitta något (undantaget torrent, som jag aldrig laddar ner), så jag kollade upp hur mycket det skulle kosta att beställa DVD-utgåvan från vårt broderland. Men det skulle bli för dyrt, tyckte jag. Eftersom de inte är medlemmar i EU tillkommer förutom fraktkostnader även moms och tullavgifter.

Nåväl. I natt blev jag bönhörd, utan att ens ha bett om det. Upptäckte att SVT i går sände det första av åtta avsnitt och dessutom haft det goda omdömet att lägga ut det på SVT Play Ni kan se avsnittet under 78[sic!] dagar framöver. Själv har jag ännu inte haft möjlighet att kolla in det, så någon form av recension blir det inte. Men i Norge blev det en dundersuccé, omkring en femtedel av landets befolkning såg serien och den har via on-demand-bolaget Netflix kunnat ses av över tio miljoner tittare i USA, Kanada, Sydamerika, Västindien, Storbritannien och Irland. Tittarsiffrorna har inneburit att huvudrollsinnehavaren Steven Van Zandt (känd från den amerikanska tv-serien Sopranos och Bruce Springsteens The E Street band) nyligen kunde offentliggöra att det kommer en uppföljare.

Kolla även in kommentarerna på Twitter

Inga kommentarer: