fredag 6 april 2012

Långfredagen (2)


Jag har alltid haft svårt med det här att önska "Glad Påsk". Även om jag inte är religiös så det stör (tror jag), tycker jag man ska respektera helgen som den religiösa högtid det är för kristna. Om man nu som icke-kristen ska önska "Glad Påsk" till höger och vänster bör det ske med lite eftertanke eller också kan man skippa det helt.

Det var ju faktiskt så, om nu någon mot förmodan har missat det, att enligt kristen tro så korsfästes Jesus på långfredagen. Det är ju inte precis något som gör en kristen person så glad att den springer omkring och önskar var och varannan människa "Glad Påsk". Att Jesus återuppstod från de döda på påskdagens morgon är däremot en oerhört glädjande händelse, som det finns all anledning att salutera med en "Glad Påsk"-hälsning.

Nu kanske någon säger; men "Hallå!", vi vet ju hur det gick. Vi har facit i handen. Vi vet att Jesus kommer att återuppstå på påskdagen, det har vi känt till i 2000 år. Det är därför vi önskar "Glad Påsk" lite i förväg. Det tycker jag är fel. Allt har sin tid. Sorgen har sin tid och glädjen har sin tid. Så låtom oss först sörja, för att sedan glädjas.

Detta om detta. Jag återkommer på påskdagen med ett "Glad Påsk" till er alla.

Inga kommentarer: