lördag 24 mars 2012

Svartens kortfilmsfestival - Tema: Religion

Adam och Gud

När jag någon gång på 90-talet fick band 8 av Nationalencyklopedin var Gud det första ordet jag slog upp. Artikeln inleds så här:

"Gud, något övernaturligt med avgörande inflytande över tillvaron i olika religioner och trosföreställningar. I alla kända kulturer har människor trott att det finns en Gud eller flera gudar."

Så det där med gud eller gudar och religion har tydligen alltid varit något centralt i mänsklighetens historia, oavsett vilka uttryck det tagit sig. Så är det än i denna dag. Själv tillhör jag definitivt dem som ägnar en del tid åt att grunna över det här med religion och gud, något som även fått utrymme här på bloggen. Och nu kommer det mer. Jag har nämligen bestämt mig för att skapa en underavdelning på min kortfilmsfestival - Tema: Religion. Jag har redan samlat på mig ett antal filmer som jag i relativt snabb takt kommer att lägga ut på bloggen.

Religion är, för att ännu en gång citera NE, "en kulturyttring som inte låter sig infångas under någon generellt accepterad, heltäckande definition." Så räkna med att det blir högt i tak när det gäller urvalet av filmer. Ni kommer att hitta filmerna genom att klicka på korfilmsfestivalikonen i kolumnen eller genom inläggsetiketten Tema: Religion

Inga kommentarer: