torsdag 8 mars 2012

Nationalencyklopedin: Kunskapsjakten

Ghanas självständighetsdag den 6 mars glömde jag att uppmärksamma, så för att kompensera det (hrm) "glömmer" jag i dag även internationella kvinnodagen. Förresten, för oss riktiga män är det kvinnodag 365 dagar om året. I år till och med 366.

Nu över till något helt annat. Nämligen:

Kunskapsjakten hos Nationalencyklopedin Jag upptäckte sidan framåt morgontimmarna i dag och blev helt fast. "Kunskapsjakten är Sveriges största allmänbildande frågespel. I den stora jakten på kunskap kan du testa dig själv inom alla möjliga områden", påstår de. Och det får jag väl tro på då. Kul är det och vansinnigt vanebildande tycks det också vara. Du kan välja svårighetsgrad på tre nivåer, konstruera ditt eget spel genom att välja frågor i olika ämnen och även utmana någon kompis. Mer än så behöver du inte veta. Det är bara att sätta i gång. Eventuella frågetecken rätas snabbt ut.

En kul grej är att svaren jämförs i procent med hur andra tävlanden har svarat. Ibland blir man minst sagt häpen över svaren. Jag hoppas det handlar om rena plojsvaren från de tävlande, om inte, finns det anledning att känna djup oro för svenskarnas allmänbildning. Några exempel:

Klicka på bilderna för större format
98 procent har svarat tvättbjörn.

Bild på Maria W. 92 procent har svarat Anna Lindh.

72 procent har svarat senilpraktik.

Inga kommentarer: