måndag 16 januari 2012

De tio bästa animerade filmerna


#37 Bimbo's Initiation (1931)

I boken The 50 Greatest Cartoons: As Selected by 1,000 Animation Professionals, som kom ut 1994, presenteras en lista över de bästa animerade kortfilmer genom tiderna producerade i nordamerika. Författaren och animationshistorikern Jerry Beck tog hjälp av 1000 personer verksamma inom animationsbranschen och lät dem rösta fram sina favoriter. Se hela listan

Jag har gjort en sammanställning av de tio främsta filmerna på listan. Klicka på titlarna för att se filmerna.

1. What's Opera, Doc? (1957) Läs mer...
2. Duck Amuck (1953) Läs mer...
3. The Band Concert (1935) Läs mer...
4. Duck Dodgers in the 24½th Century (1953) Läs mer...
5. One Froggy Evening (1956) Läs mer...
6. Gertie the Dinosaur (1914) Läs mer...
7. Red Hot Riding Hood (1943) Läs mer...
8. Porky in Wackyland (1938) Läs mer...
9. Gerald McBoing-Boing (1951) Läs mer...
10. King Size Canary (1947) Läs mer...

6 kommentarer:

Mrs. Coskun sa...

Jag har inte sett någon av mina inlägg på senaste inlägg listan, är jag bort tagen därifrån eller ?

Svarten sa...

Mrs. Coskun

Du är definitivt inte borttagen. Om du funnits med och sedan försvunnit beror det förmodligen på att du ändra inställningar på din blogg. Om så inte är fallet, så vet jag inte vad det kan bero på.

Mrs coskun sa...

Vad för inställningar ?

Svarten sa...

Jag vet att det går att välja att vara synlig eller inte i "senaste inläggen". Vilka inställningar just du behöver göra törs/kan jag inte gå in på - då kan det bli fel.

Mrs coskun sa...

Ok men jag har en idé, ta bort mig från listan och sen lägg tillbaka mig! Jag kommer nog läggas där automatiskt då? Förlåt om jag är till besvär

Svarten sa...

Jag gjorde som du föreslog - och det funkade! Smart Mrs :-)

Du är inte alls till besvär. Tvärtom. Jag blir bara glad när någon visar intresse för att finnas med på länklistan.