onsdag 25 maj 2011

Barnäktenskap

Foto: Stephanie Sinclair

I juninumret av National Geographic publiceras artikeln Too young to wed - The secret world of child brides av Cynthia Gorney med bilder av den amerikanska fotojournalisten Stephanie Sinclair Hon vann 2007 "UNICEF photo of the year" med denna bild

Ur artikeln i National Geographic:

Barnäktenskap spänner över kontinenter, språk, religion och kast. I Indien paras flickorna ihop med pojkar fyra eller fem år äldre. I Jemen, Afghanistan och andra länder med många tidiga äktenskap kan männen vara unga eller medelålders änklingar eller kidnappare som först våldtar flickorna och sedan kräver sina offer som hustrur, vilket är praxis i vissa regioner i Etiopien. Vissa av dessa äktenskap är affärstransaktioner; en skuld stryks i utbyte mot en 8-årig brud, en familjefejd löses genom leverans av en jungfrulig 12-årig kusin.

Se fler bilder av Stephanie Sinclair med anknytning till artikeln.

3 kommentarer:

Y+S sa...

Jag är ledsen men jag har svårt för barnäktenskap, sånt upprör mig totalt.
De är ju bara barn!
Och många tyckte jag var ung när jag gifte mig av kärlek som 18 åring.
Jag lider med dessa barn!

Med kärlek Sara

Anonym sa...

Känner igen bilden. Stackars dessa unga tjejer!

Svarten sa...

Min dotters bästa barndomskompis blev bortgift med en betydligt äldre man när hon var 15 år och fick första barnet som 16-åring. Och det hände här i Uppsala.