fredag 19 november 2010

Mecka 1885 och i framtiden


En vision av det framtida Mecka

Vaknade redan vid 5-tiden nu på morgonen och har suttit vid datorn ett par timmar. Jag läste en artikel om de planerade byggnationer som skall göras i Mecka under de kommande 10 åren och sedan var jag i gång. Började leta artiklar, bilder och videos med information om de extraordinära byggplanerna.

Nu sitter jag här med en massa länkar i "Att gör"-mappen och vet inte riktigt hur jag ska gå till väga för att få struktur på det hela. Materialet känns alldeles för spretigt och omfattande för att jag, åtminstone för tillfället, ska orka ta itu med det. Men om jag senare ska skriva något/några inlägg om det nya Mecka som är på väg att växa fram, så är det klokt att först slänga en blick i backspegeln.



Nyligen öppnades en utställning i Dubai på galleriet The Empty Quarter med fotografier tagna i Mecka av holländaren Christiaan Snouck Hurgronje Han arbetade för den holländska koloniala regeringen och fick 1885 tillstånd att besöka Mecka där han stannade i fem månader. Kameran bilderna togs med vägde 40 kilo och han var tvungen att även ta med sig de kemikalier som behövdes för att framkalla bilderna. Ljudet på videon är en av de många inspelningar han gjorde vid besöket med hjälp av Thomas Edisons vaxcylindrar, som då var en ny uppfinning.

Lästips: Adventurer's photos capture a bygone Mecca

Inga kommentarer: