lördag 26 september 2009

Till ungarna i Gottsunda och Stenhagen

Efter två dygn med totalt 21 timmars arbete kom jag hem på fredagsmorgonen och hade en ledig helg framför mig. Det har varit två riktigt obehagliga arbetspass. Två av mina tre arbetskamrater skadades, en av dem så svårt att han blev tvungen att sjukskriva sig. Att den andra endast skadades lindrigt är ett smärre mirakel, han kunde lika gärna ha varit död. På måndag blir det samtal med arbetsledningen om händelsen. Nog om detta.

Min avsikt när jag kom hem på fredagsmorgonen var att sova 4-5 timmar och sedan njuta av ledigheten. Eventuellt hade jag tänkt besöka den bayerska Oktoberfesten, som enligt lokaltidningen blev en succé Någon kompensation måste man ha när man missade torsdagens firande av Guinness 250-årsjubileum

Men det blev inte som jag tänkt mig. Kroppen ville annorlunda.
Jag vaknade omkring 01.00 i natt, efter 15 timmars oavbruten sömn. Besviken över att ha sovit bort hela lediga fredagen, men också tacksam över att kroppen säger ifrån och tar ut sin rätt till vila. Jag kommer att tänka på vad Dalai Lama svarade en journalist som frågade honom hur man uppnår sinnesfrid:

- God sömn och en stadig frukost.

Den stadiga frukosten får vänta ett tag, jag börjar med ett par koppar kaffe och läser lokaltidningen, Upsala Nya Tidning, på nätet. Läser att de 13 ungdomar polisen plockade in på torsdagsmorgonen, som skäligen misstänkta för de våldsamma upploppen i Gottsunda för en månad sedan, har försatts på fri fot efter förhör. Polisens utredning fortsätter dock och det kan bli aktuellt med åtal längre fram. Polisen arbetar på motsvarande sätt med de liknande händelserna i Stenhagen.

Upptäcker att en av mina favoritbloggare i sitt senaste inlägg
har en videohälsning direkt riktad till ungdomarna i bland annat Gottsunda och Stenhagen.

Se även artikeln Journalister är lättlurade idioter av Haore Sulaiman och videon Gottsundakillar gråter ut i TV medan SVT får bildäcken sönderskurna



Gina sänder en hälsning till Gottsunda och Stenhagen i Uppsala.

6 kommentarer:

mammamarie sa...

Men va?!? Vad har du för livsfarligt jobb?

Svarten sa...

Jobbet ligger högt på listan för våldsrelaterade arbetsolycksfall. Dessutom arbetar jag inom ett speciellt område där risken för våld och hot är betydligt högre än inom yrkesgruppen som helhet. Någon specifik statistik för mitt område har jag inte lyckats hitta. Vi har ett speciellt "risktillägg" som arbetsgivaren föredrar att kalla "uppdragstillägg" (det låter väl bättre så).

Jag vet. Det här var inget konkret svar på din fråga - men det var heller inte meningen :-)

mammamarie sa...

Ja, det var oerhört kryptiskt - på alla sätt, och jag förstår att du inte vill peka ut de exakta "koordinaterna" för din arbetsplats...risken för att dina fans skulle hopa sig framför ert HQ skulle väl vara alltför stor :P

Svarten sa...

Precis. Det har faktiskt hänt att vi haft beväpnade väktare som eskorterat oss på väg in och ut på arbetsplatsen. Mina mest hängivna "fans" nöjer sig nämligen inte bara med en autograf på ett foto :-)

mammamarie sa...

Jag förstår dom ;)

Fazeela Selberg Zaib sa...

Oj det är en del action i ditt liv Svarten!

Gina e bara för rolig och klockren...min lilla fredsagent!!