torsdag 25 juni 2009

Bullens pilsnerkorv

Jag älskar korv. Mest av allt älskar jag Bullens pilsnerkorv. Denna svenska korvklassiker med kultstatus har tillverkats efter samma recept sedan starten 1953 och fått sitt namn efter skådespelaren och radiomatprataren Erik "Bullen" Berglund (1887-1963). Även burken med de åtta korvarna har sett likadan ut genom alla åren.

Bullens pilsnerkorv är en så kallad kokkorv, den ska under inga omständigheter grillas eller stekas. Trots benämningen skall den heller inte kokas, inte ens sjuda, utan endast värmas, annars spricker skinnet. Även vid lätt uppvärmning kan skinnet dock spricka, vilket kan undvikas genom att salta vattnet. Det har att göra med osmos, som är ett fysikaliskt och kemiskt fenomen som uppstår i ett semipermeabelt membran med vätskelösning på bägge sidor.

Trots min mångåriga kärlek till pilsnerkorven var det helt nyligen jag upptäckte att det även finns en burk som innehåller 40 korvar. Även den burken har oförändrad design sedan den först lanserades. Av någon för mig okänd anledning har beteckningen "pilsnerkorv" på den stora burken ändrats till "varm korv" och "varmkorv", men korvarna är gjorda efter samma recept som i de små burkarna.

Någon räknenisse är jag inte, men naturligtvis kände jag mig - i egenskap av storkonsument av pilsnerkorv - tvingad att räkna ut hur mycket billigare det blev att köpa den stora burken.

Hos Willys - hur i helvete har de kommit på den idiotiska idén att skriva namnet Willy:s ? - i Uppsala kostar den lilla burken 17,90. Den stora burken kostar 117 kronor. Det innebär att priset per korv i den lilla burken blir 2,25 och i den stora 2,95, vilket kan tyckas lite märkligt. Men nu är det nämligen så att den lilla burken innehåller 240 gram korv och den stora 2200 gram. Korvarna i 8-burken väger alltså i snitt 30 gram och i 40-burken hela 55 gram. Det blir således en riktigt bra mängdrabatt vid köp av den större burken.

Någon pilsnerkorvfascism tänker jag inte utsätta er för genom att nedteckna de traditionella reglerna för hur korven skall ätas. Ät den på det sätt ni finner godast och lämpligast. Dock - jag kan bara inte låta bli - utan ketchup! Ketchupen fick sitt stora genombrott i Sverige 1956 i och med lanseringen av Felix ketchupflaskor av plast. Det hade visserligen funnits ketchup i Sverige även tidigare, men någon större spridning hade den inte. Ketchupen blev alltså en populär kryddsås först tre år efter pilsnerkorvens tillkomst. För att uttrycka mig i klartext: Bullens pilsnerkorv är inte gjord för att ätas med ketchup!


Klassiskt pilsnerkorvsrecept

Knäckebröd
Bullens pilsnerkorv
Senap (favoritsorten)
Salt
Lagerblad
Kryddpepparkorn

Lägg korvarna i en kastrull med vatten och korvspadet. Salta, värm några minuter tillsammans med lagerbladen och kryddpepparkornen. Bred senapen på knäckebrödet och lägg på korven. Avnjutes gärna med ett glas kallt öl.

Inga kommentarer: