torsdag 19 juni 2008

Solglimt - skulptur av Astri Bergman Taube

Under den gångna helgen blev det tre bloggposter om skulpturer på offentliga platser; Klockstapeln vid Uppsala missionskyrka, Skulpturer i Uppsala och Grisbrunnen på Svintorget i Uppsala

Att Astri Bergman Taube (1898-1980) - jo, det var Evert Taubes fru - har bidraget till utsmyckningen av det offentliga rummet i Uppsala är något som jag tror är relativt okänt. I en av parkerna på Ulleråkersområdet finns en liten damm och i mitten av den står skulpturen/fontänen Solglimt. Den är gjord 1946.

Jag är inte längre helt säker på om den verkligen heter Solglimt, men det är vad jag en gång hörde för många år sedan. Tidigare fanns det även ett kafé i närheten med samma namn och det påstods vara uppkallat efter skulpturen. I ett par källor som jag hittade på nätet omnämns den bara som "Fontänen".

Igår kväll tog jag en promenad efter Fyrisån till Ulleråkersområdet för att bedriva lite fältforskning. Jag ville se om det fanns någon notering på skulpturens sockel som upplyste om dess namn. Framme vid skulpturen tog jag av mig skorna, kavlade upp byxbenen och hoppade i dammen. Men någon information på sockeln hittade jag inte. Kunde dock konstatera att det vattensprutande barnet var i behov av en ordentlig rengörning.

Tidigare i år utkom boken Astri Bergman Taube: Ett konstnärsliv av Pia Schmidt de Graaf.

Inga kommentarer: