lördag 19 april 2008

Asptrappan vid Uppsala hamn invigd

Jag har förmånen att få bo ett par minuters promenad från Fyrisån i centrala Uppsala. Under de senaste åren har årummet vid Fyrisån genomgått en rejäl ansiktslyftning och blivit en ännu populärare mötesplats för uppsalaborna. När de första riktigt varma vårdagarna anländer är åns östra sida full av soldyrkare.

Mitt favoritområde i centrala Uppsala är hamnen, vilket jag skrivet om tidigare på bloggen Igår invigdes asptrappan vid Islandsfallet, som ligger vid hamnen. Jag har följt arbetet med trappan under vintern, men missade tyvärr gårdagens invigning.

Aspen är Upplands landskapsfisk. Den kan bli upp till 1,2 meter lång och väga över 12 kilo. Leken äger rum stimvis efter islossningen i april-maj, helst i klara rinnande vatten över grus- och stenbottnar på 1-2 m djup, men också i sjöar. Livslängden på asp är okänd, men sannolikt blir den 20-25 år. Läs mer om aspen

Nu kan aspen för första gången sedan 1841, då Islandsfallet byggdes, vandra från Mälaren uppströms i Fyrisån. Det andra hindret för aspar, på väg till sina gamla lekplatser vid Ulva Kvarn norr om Uppsala, har varit Kvarnfallet nedanför domkyrkan. Där har dock en vacker trappa med omlöp redan stått färdig sedan december 2006. Det är inte troligt att asparna redan i år hittar den nya vägen uppför ån, men möjligen dyker det upp några leksjuka exemplar nästa vår.

Själv hoppas jag på en varm vår och sommar, så att jag ofta får anledning att gå den väl upptrampade leden till uteserveringen vid hamnen och svalka mig med någon kall dryck i ett immigt glas.

4 kommentarer:

nitza sa...

Jag kommer nog och gör dej sällskap med en kall dryck i ett immigt glas med lagomt mycket skum högst upp en vacker vårdag, sen kanske vi kan avsluta dagen med en latte där någon ritat vackra bilder i koppen. :=)

Svarten sa...

Det låter som en alldeles utmärkt idé, Nitza.

Anonym sa...

i torsdags hade jag bett om fika sällskap då jag gick efter ån med hunden men men jag kunde inte skrika tillräckligt högt, så hunden fick vatten och jag titta på för i sverige kan man ju inte gå in och beställa latte med hund med in för att sen gå ut och fika.

Ha en bra och skön dag /mowi

Anonym sa...

Jag går gärna dit och tar ett glas mousserande.MW