fredag 14 december 2007

Hatfilm från sverigedemokraterna



För ett par dagar sedan laddades en film upp på YouTube med titeln "Sverigedemokraternas introfilm". Igår sände jag ett mail till SD:s presskontakt och frågade om partiet officiellt stod bakom filmen. Jag fick inget svar på mailet under gårdagen.

I dag ringde jag upp partiets kansli och ställde samma fråga till Martin Kinnunen, press- och kanslisekreterare. Han berättade att filmen hade visats för ombuden på sverigedemokraternas riksårsmöte i mars förra året och tillade att den aldrig varit avsedd för allmänheten.

Jag har tidigare uppmärksammat tidningen Expos senaste nummer (nr. 4) med temat Kriget mot islam, samt två artiklar i Upsala Nya Tidning; Det bortglömda hatet av tidningens politiska chefredaktör Håkan Holmberg och Lisa Bjurwalds, redaktionsmedlem på Expo, Våga se hatet mot muslimer Jag rekommenderar läsning av artiklarna i UNT och Expo efter att ni sett filmen ovan.

Se även bloggposten om den nazistiska propagandafilmen Den evige juden och SD: Zebran är ett randigt djur...

9 kommentarer:

Jorma sa...

Tål du inte sanningen eller?

Anonym sa...

Nja det var väl en feltolkning. Det är inte partiet som producerat filmen utan en enskild medlem. Sd har ju ingenting emot att den läggs ut på nätet där den legat ett bra tag (sedan mars 2006). Däremot är den inte producerad för att vara en reklamfilm för sd att visas för allmänheten. Det var vad jag sa. Du får det ju att framstå som att det skulle vara någon slags hemlig sd-film avsedd för internt bruk.

Svarten sa...

Martin

Jag tycker du bara bekräftar det jag skrev; att filmen inte var avsedd för allmänheten, men visades internt på sd:s riksårsmöte förra året.

Anonym sa...

Jag är en glad svensk fast icke sverigedemokrat.
Alla fina vyer i slutet av filmen finns ju kvar i landet trots invandrarna.
mowi

Patrik sa...

Hatfilm kan man kanske kalla den, med tanke på hur mycket kallhamrat hat den visar i sin första halva.

Filmen har legat på youtube i evigheter. Varför har du inte kommenterat den tidigare?

Det hjälper inte att Expo, Unt, du själv m.fl. kallar all kritik mot Islam för hat mot muslimer. Kritik mot Islam, företeelser inom Islam och andra totalitära tendenser i världen, kommer givetvis att fortsätta ändå.

Svarten sa...

Patrik

Varken Expo, UNT eller jag "kallar all kritik mot Islam för hat mot muslimer". Det påståendet är lika felaktigt som den bild som ges av islam i filmen.

För att citera avslutningen på Lisa Bjurwalds artikel i UNT:

"Nu gäller det att vi är vaksamma på företeelsen och inte låter den krypa in i samhällsdebatten under täckmanteln 'islamkritik'.

Det är nämligen en helt annan och legitim debatt, som måste hållas fri från rasism för att inte förlora sin trovärdighet."

Patrik sa...

Det vore ju bra om mitt påstående var felaktigt, men du övertygar mig inte.

Kallar man inte kritik mot Kristendom för rasism, så ska man heller inte kalla kritik mot Islam för rasism.

Debatten kring Islam, inkl. kritiken mot Islam, vill jag tvärtemot dig ha öppen och högt i tak. Idag dränks den debatten ständigt i floskler om rasism och "främlingsfientlighet". Ämnet är oerhört känsligt i hela Västvärlden, men kanske särskilt i Sverige. I länder som t.ex. Danmark och Nederländerna är Islam-debatten bättre och friare.

nitza sa...

Ja jädran du,kritisera islam får man göra utan att det ska kallas rasism, men kritisera SD det får man inte för då heter det att man inte tål sanningen. Olågiskt

Anonym sa...

Jag tycker det är lite komiskt... Filmen visar bilder på muslimer som beter sig avskyvärt och aggressivt. Det är autentiska bilder. Det enda hat som visas är muslimsk hat mot icke-muslimer.

En hatfilm från Sverigedemokraterna?