måndag 13 mars 2006

St. James Infirmary - introduktion

För ett antal år sedan tyckte jag mig ha anledning att sitta ner och fundera över mitt testament. Eftersom jag inte har samlat på mig några större rikedomar - i kronor och ören räknat - kom det mest att handla om hur vissa ägodelar skulle fördelas utifrån ett emotionellt ställningstagande.

Ja, sedan var det förstås själva begravningen. Efter mycket funderande fram och tillbaka bestämde jag mig för att det var en fråga för de efterlevande. Det kändes lite väl klåfingrigt att jag skulle lägga mig i hur de ville arrangera "den sista färden". Men ett litet önskemål smög jag försynt in i texten, omgärdat av "om möjligt är" och "om ni inte misstycker". Jag ville att St. James Infirmary skulle spelas. Och det skulle vara den instrumentala versionen från 17 juli 1953 med trombonisten Kid Ory and his Creole Jazz Band.

Det finns flera frågetecken vad beträffar ursprunget för St. James Infirmary. Men de flesta tycks vara något så när överens om, att den vid slutet av 1800-talet var känd som The Gambler´s Blues, som i sin tur kom från den irländska/engelska folksången The Unfortunate Rake.

Något som det emellertid råder helt olika uppfattningar om, är vilket St. James Infirmary som åsyftas. Det finns mängder med förslag. Ett som brukar nämnas är St. James Infirmary i San Francisco, USA, som finns kvar än i dag och hjälper "sexarbetare" med sjukvård och socialt stöd.

Det finns massor med inspelningar av St. James Infirmary med olika artister; Louis Armstrong, Bing Crosby, Billie Holliday, Bobby Bland, Janis Joplin, The Animals, bara för att nämna några. Lyssna på Louis Armstrongs inspelning från 1928. Tyvärr, har jag inte lyckats hitta någon laglig gratisuppspelning av Kid Orys version på nätet, men här kan du avnjuta ett 30-tal andra låtar med honom från åren 1944-1949.

Sångtexten till St. James Infirmary finns i flera versioner. Det här är min favorit

Uppdaterad:

St. James Infirmary by Kid Ory on Grooveshark

Inga kommentarer: